Jak na čtení
Pravidelný každodenní nácvik čtení doma je opravdu důležitý. Věnujte čtení 10 minut denně, i to stačí!
Jaké jsou etapy při nácviku čtení?
- dokonalá znalost probraných písmen - dítě by si mělo písmena automaticky bez delšího váhání vybavovat
- spojování písmen do slabik
- spojování slabik do slov, vázané slabikování
- vázané slabikování přechází k plynulému čtení
Všechny kroky na sebe navazují a není možné některou z etap přeskočit ani uspěchat. Např. pokud dítě nezvládá číst slabiku jako celek, je nutné zaměřit pozornost na znalost písmen, potom znovu procvičujeme čtení slabiky jako celku.
Nácvik písmen
- ve škole trénujeme postřehováním (ukazuji kartičky a rychle je měním, čteme sborově i jednotlivě)
- hledejte písmena všude okolo - v písmenkové polévce, časopisech, letácích, v seznamu na nákup…
- stavějte písmenka z víček od PET lahví, z provázků, vystřihujte, vytrhávejte z papíru – fantazii se meze nekladou J
Nácvik čtení slabik
- první hlásku ve slabice „podržíme“ v puse a zároveň s ním vyslovíme následující hlásku, tím spojíme obě ve slabiku
- důležité je kvalitní postřehování slabik, kdy dítě danou slabiku přečte automaticky, bez váhání a nutnosti tichého šeptání si jednotlivých písmen
- pozor na délky slabik - přeháníme
- hrajeme na detektivy - hledáme a ukazujeme (ve škole vybarvujeme) slabiky podle diktátu
- spojujeme slabiky s obrázkem (počáteční slabiky)
- bezva na trénink postřehování slabik i slov je stránka www.naucsecist.cz
Nácvik čtení slov
- učíme se číst slova po jednotlivých slabikách, je nutné bezchybné a automatické postřehování slabik
- dítě spojuje čtené slabiky s nepatrnou pauzou - „čti jako když pomalu mluvíš“
- dbáme na přesnost čtení, délky slabik je lepší zpočátku přehánět
- dítě si ukazuje prstem, co právě čte!
- pro lepší orientaci v textu slabiky pod slova vyznačujeme obloučky
Další náměty na hry s písmeny, slabikami, slovy:
- vytleskáváme - členíme slova na slabiky
- luštíme sluchové hádanky (jakou hlásku slyšíš na začátku, co slyšíš na konci; co začíná na…; hra „slovní fotbal“)
- poznáváme, jak jdou hlásky ve slově za sebou (hra na mimozemšťana - překládáme robotí řeč - vyhláskované slovo m-á-m-a = máma; a naopak táta = t-á-t-a)
- skládací abeceda:
- sklad a rozklad slabik z písmen - diktujete dětem slabiky, ony je skládají z jednotlivých písmen skládací abecedy nebo diktujete jednotlivá písmena, děti z nich složí slabiku a přečtou ji - můžete využít obrázek vláčku a skládat písmenka do okýnek
- obměny slabiky - máme slabiku "ma", jaké písmeno musím vyměnit, abych měl slabiku "me"?
- vyhledávání dvou slabik, které spolu tvoří slovo - najděte první slabiku např. "ma" - dítě ji přečte a zkusí doplnit druhou, aby vzniklo slovo např. "lá"
Můžete vyzkoušet online procvičování:
Čtení samo o sobě je pro někoho jednoduché a jde mu to jako po másle - i tak je potřeba neustále trénovat a zlepšovat rychlost, porozumění, plynulost apod. Někdo se mu musí hodně věnovat a stojí ho opravdu značné úsilí dobře ho zvládnout - číst rychle, plynule a s dobrý porozuměním. Proto vám zde píšu pár tipů, jak lze trénovat:
Když čtení moc nejde:
- je třeba začít, tak kde to skřípe - trénovat poznávání písmenek, slabik, dokud se to dítěti zcela nezautomatizuje (většinou jim nejdou písmenka, která jsme dělali naposledy - momentálně dělá největší problém Y). I když si některé děti říkají slabiky po písmenkách, cílem je postřehnout (přečíst) slabiku a pak i slovo jako celek. Slabiky se kterými jsme začínali, už umí postřehnout všichni. Pokud se dítěti, slabiky pletou, využívejte prosím i zpětně sešitek Zdokonalujeme čtení, starší stránky ve Slabikáři - opakovaným čtením budou získávat jistotu. Můžete se vrátit i ke čtení "guláše".
Můžete využít i webových stránek (samozřejmě s rozumem, počítačů máme všichni asi dost, ale třeba občas nebo jako inspiraci, jak práci s písmeny, slabikami a slovy pojmout).
později https://www.ucimsecist.cz/
Už čtu:
Ve třídě je hodně dětí, co už přečtou všechna písmen. Některé čtou skoro plynule, některé pomalejším tempem přečtou všechno. Snažím se je podněcovat a dávat jim jiné nebo těžší úkoly, když se to hodí. Snažím se jim chystat víceúrovňové úkoly viz příloha (pokud vás to zajímá, můžete se podívat, děti tyto úkoly mají nalepené v Žabákovi, proto ho dnes mají s sebou v aktovce, uvidíte, jak to jde)
Určitě doporučují číst s nimi knížky - jednoduché, s obrázky, komiksy, inspirace i na webu zde:
jednodušší: https://www.ucimsecist.cz/