Jak na čtení

 

Pravidelný každodenní nácvik čtení doma je opravdu důležitý. Věnujte čtení 10 minut denně, i to stačí! 

 

Jaké jsou etapy při nácviku čtení?

  1. dokonalá znalost probraných písmen - dítě by si mělo písmena automaticky bez delšího váhání vybavovat
  2. spojování písmen do slabik
  3. spojování slabik do slov, vázané slabikování
  4. vázané slabikování přechází k plynulému čtení

Všechny kroky na sebe navazují a není možné některou z etap přeskočit ani uspěchat. Např. pokud dítě nezvládá číst slabiku jako celek, je nutné zaměřit pozornost na znalost písmen, potom znovu procvičujeme čtení slabiky jako celku.

Nácvik písmen

  • ve škole trénujeme postřehováním (ukazuji kartičky a rychle je měním, čteme sborově i jednotlivě)
  • hledejte písmena všude okolo - v písmenkové polévce, časopisech, letácích, v seznamu na nákup…
  • stavějte písmenka z víček od PET lahví, z provázků, vystřihujte, vytrhávejte z papíru – fantazii se meze nekladou J

Nácvik čtení slabik

  • první hlásku ve slabice „podržíme“ v puse a zároveň s ním vyslovíme následující hlásku, tím spojíme obě ve slabiku
  • důležité je kvalitní postřehování slabik, kdy dítě danou slabiku přečte automaticky, bez váhání a nutnosti tichého šeptání si jednotlivých písmen
  • pozor na délky slabik - přeháníme
  • hrajeme na detektivy - hledáme a ukazujeme (ve škole vybarvujeme) slabiky podle diktátu
  • spojujeme slabiky s obrázkem (počáteční slabiky)
  •  bezva na trénink postřehování slabik i slov je stránka www.naucsecist.cz

Nácvik čtení slov

  • učíme se číst slova po jednotlivých slabikách, je nutné bezchybné a automatické postřehování slabik 
  • dítě spojuje čtené slabiky s nepatrnou pauzou  - „čti jako když pomalu mluvíš“
  • dbáme na přesnost čtení, délky slabik je lepší zpočátku přehánět
  • dítě si ukazuje prstem, co právě čte!
  • pro lepší orientaci v textu slabiky  pod slova vyznačujeme obloučky

Další náměty na hry s písmeny, slabikami, slovy:

  • vytleskáváme - členíme slova na slabiky
  • luštíme sluchové hádanky (jakou hlásku slyšíš na začátku, co slyšíš na konci; co začíná na…; hra „slovní fotbal“)
  • poznáváme, jak jdou hlásky ve slově za sebou (hra na mimozemšťana - překládáme robotí řeč - vyhláskované slovo m-á-m-a = máma; a naopak táta = t-á-t-a)
  • skládací abeceda: 
    • sklad a rozklad slabik z písmen - diktujete dětem slabiky, ony je skládají z jednotlivých písmen skládací abecedy nebo diktujete jednotlivá písmena, děti z nich složí slabiku a přečtou ji - můžete využít obrázek vláčku a skládat písmenka do okýnek
    • obměny slabiky - máme slabiku "ma", jaké písmeno musím vyměnit, abych měl slabiku "me"?
    • vyhledávání dvou slabik, které spolu tvoří slovo - najděte první slabiku např. "ma" - dítě ji přečte a zkusí doplnit druhou, aby vzniklo slovo např. "lá"


Můžete vyzkoušet online procvičování:
 
Čtení samo o sobě je pro někoho jednoduché a jde mu to jako po másle - i tak je potřeba neustále trénovat a zlepšovat rychlost, porozumění, plynulost apod. Někdo se mu musí hodně věnovat a stojí ho opravdu značné úsilí dobře ho zvládnout - číst rychle, plynule a s dobrý porozuměním. Proto vám zde píšu pár tipů, jak lze trénovat:
 
Když čtení moc nejde:
- je třeba začít, tak kde to skřípe - trénovat poznávání písmenek, slabik, dokud se to dítěti zcela nezautomatizuje (většinou jim nejdou písmenka, která jsme dělali naposledy - momentálně dělá největší problém Y). I když si některé děti říkají slabiky po písmenkách, cílem je postřehnout (přečíst) slabiku a pak i slovo jako celek. Slabiky se kterými jsme začínali, už umí postřehnout všichni. Pokud se dítěti, slabiky pletou, využívejte prosím i zpětně sešitek Zdokonalujeme čtení, starší stránky ve Slabikáři - opakovaným čtením budou získávat jistotu. Můžete se vrátit i ke čtení "guláše".
Můžete využít i webových stránek (samozřejmě s rozumem, počítačů máme všichni asi dost, ale třeba občas nebo jako inspiraci, jak práci s písmeny, slabikami a slovy pojmout).
 
Už čtu:
Ve třídě je hodně dětí, co už přečtou všechna písmen. Některé čtou skoro plynule, některé pomalejším tempem přečtou všechno. Snažím se je podněcovat a dávat jim jiné nebo těžší úkoly, když se to hodí. Snažím se jim chystat víceúrovňové úkoly viz příloha (pokud vás to zajímá, můžete se podívat, děti tyto úkoly mají nalepené v Žabákovi, proto ho dnes mají s sebou v aktovce, uvidíte, jak to jde)
Určitě doporučují číst s nimi knížky - jednoduché, s obrázky, komiksy, inspirace i na webu zde: